Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Pics de Casamanya

Ascensió als pics del Casamanya tot fent una volta circular que ens permetrà coronar les tres puntes, i conèixer dues de les vies de pujada més habituals a aquest cim de fàcil d'accés i escassa dificultat, però molt interessant per ser un bon mirador de la resta de cims d'Andorra, ja que el Casamanya ocupa una posició central dins el territori andorrà i això li atorga una vista de 360º de les muntanyes del Principat.
r344.jpg r345.jpg r346.jpg r347.jpg r348.jpg r349.jpg r350.jpg r351.jpg r352.jpg r353.jpg r354.jpg

Sortim de la zona d'aparcament que hi ha al coll d'Ordino i agafem el sender que s'enfila en direcció nord cap al Casamanya Sud per la carena. El camí inicialment va per dins el bosc, però aviat surt al llom que ens portarà al cim per una pujada directa i constant en terreny obert. Des del cim sud (2.740 m) veiem les altres puntes, el Pic del Mig (2.725 m) i el Casamanya Nord (2.752 m), que són a tocar. Per arribar-hi haurem d'anar seguint la carena, i baixar i recuperar alçada cada vegada. Des del Casamanya Nord continuarem carenejant en direcció nord per un llom ample i suau inicialment, però que s'acaba convertint en una cresta escarpada que haurem de superar decantant-nos primer cap a la nostra dreta per trobar finalment una canal a la nostra esquerra a l'inici de la qual hi ha una cadena que ens ajudarà a desgrimpar aquest primer tram. A partir d'aquí anem baixant per vessant nord sempre seguint unes marques grogues que ens acabaran portant fins al coll d'Arenes. Allà agafarem la direcció sud per baixar per la vall del riu Montaup. Cal tenir el torrent sempre a la nostra esquerra, per tant, sempre agafarem el camí que flanquegi la vall per la dreta. Quan el camí que seguim faci un gir a l'esquerra i comenci a baixar directe per travessar el torrent el deixarem i seguirem unes marques de pintura vermella una mica desdibuixada per continuar pel mateix vessant de la muntanya fins a unes bordes a prop de la carretera, a l'inici a de la vall. Abans d'arribar-hi, ens decantarem cap a la dreta per un camí poc definit que ens porta a un torrent just per sobre de la primera borda que trobem. Cal remuntar una mica el torrent i travessar-lo per anar flanquejant la muntanya mentre recuperem alçada. En canviar de direcció per dirigir-nos cap a l'oest, just a l'alçada del collet de Montaup, a la carretera, mantindrem l'alçada i continuarem flanquejant la muntanya fins a trobar la carena que hem seguit per pujar al cim i desfer-la fins al punt d'inici.

Punt de sortida Coll d'Ordino
Accés al punt de sortida Des d'Ordino o des de Canillo cal agafar la carretera CS-240 que pujant fins a una alçada de 1.983 m uneix aquestes dues parròquies sense haver de passar per les Escaldes.
Dificultats a tenir en compte: Només la canal d'accés a la carena del Pic Nord del Casamanya des del coll d'Arenes pot presentar alguna dificultat si no s'està acostumat a la grimpada o si hi ha neu o gel.
Material necessari: Cap en especial
Desnivell positiu: 1.125 m
Durada: Entre 5 i 6 hores
Distància recorreguda: 12,5 km
Cartografia i bibliografia: Mapa Andorra. Editorial Alpina. Escala 1:40.000
Època aconsellable: Primavera-Estiu-Tardor. A l'hivern el pic de Casamanya es pot fer amb esquís, però la volta no és aconsellable, ja que cal superar la canal del coll d'Arenes fins al cim.